Om Mindfulness

Er der øjeblikke i dit liv, hvor du virkelig føler dig tilstede og nærværende?

Hvordan ville det være, bevidst og med vilje, at få den følelse oftere?

Kender du til det, at pludselig er du kapret af tanker og forestillinger der, inden du ser dig om, får dig til at føle dig dårligt tilpas, og får dig til at gøre de besynderligste ting?

I værste fald oplever du måske at depressionen banker på, og du ved ikke hvad du skal gøre

Eller du stresser rundt med fornemmelsen af at ligge i kølvandet af dig selv, med følelsen af at ting/livet bare skal overstås.

Mindfulness er …

en meditationsform som træner os i større tilstedeværelse i vores eget liv.

Derved kommer vi til at opleve vores liv rigere, og vi vil blive bedre til at opdage, når vi er røget ind i vores vante og måske uhensigtsmæssige mønstre.

Mindfulness er mere en måde at leve på, end det er teknik.

Mindfulness er træning i opmærksomhed og bevidst nærvær i nuet, frem for at være optaget af fortiden og fremtiden. Træningen sætter fokus på selvomsorg og venlighed overfor sig selv.

Samtidig er mindfulness en træning i at møde og undersøge de følelser og oplevelser – som er til stede i bevidstheden – med accept, venlighed og rummelighed, i stedet for at kæmpe imod dem.

Mennesker med stress-relaterede lidelser – herunder angst og depression – er vant til at presse sig selv meget hårdt, og udøver ofte en sønderlemmende selvkritik i håbet om at ændre sin situation til det bedre.

Resultatet af den strategi er oftest, at problemstillingen forværres. Der eksisterer som regel en række negative erfaringer fra tidligere begivenheder, og der bruges meget energi på at bekymre sig om og træffe foranstaltninger for at undgå lignende situationer i fremtiden. Strategien indebærer også overspisning, apati og hvileløs aktivitet.

Gennem meditation trænes evnen til at observere sig selv og forbindelserne mellem tanker, følelser, kropsfornemmelser og adfærd, der fungerer som automatiserede mønstre og ureflekterede barrierer. Således kan vanemæssig og uhensigtsmæssig adfærd identificeres, og det gør det muligt at skifte til en mere hensigtsmæssig adfærd, som med tiden vil fungere som en mere effektiv løsning af problemerne.

Det giver en oplevelse af at være et mere helt menneske, og mere overskud til at acceptere det som alligevel ikke står til at ændre i øjeblikket.